mandag 25. juni 2012

Plantet i ampel på terrassen.

Jeg har plantet i ampel i dag for første gang. I bunnen av ampelen la jeg en tom italiensksalatboks fra Rema - en rund flat en - som et vannreservoir. Jeg har ikke lagt i noe gjødsel eller "vannlagringskuler", men jeg har brukt "kjøpejord". Jeg får gjødsle når jeg vanner - og vanne ofte.
Det er plantet diverse erteblomster (Lathyrus oduratus), noen "Morning glory" (Ipomoea), i midten en fløyelsblomst (Tagetes erecta) og tre sinnia (Zinnia).
Her er resultatet hengt opp:


6 kommentarer:

  1. Så fint det blir! Tar ikke lang tid før det vokser seg til. Er det "hengezinnia" - visste bare om vanlig rett-opp voksende. Smart med skål i bunn, jeg har gjort det i noen få potter på balkongen. Nyt sommeren, regner med at det er mye jobb i ny "åker"! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare en vanlig sinnia. Tenkte det var fint med noen som vokste oppover også. Kanskje jeg kan toppe dem masse, så de blir flate og buskete?

      Slett
  2. Jeg har også brukt en beholder som vannreservoir i potter og ampler. Det er nok lurt, spesielt på steder som har mindre regn enn hos meg. Tenker ampelen blir flott når den får vokst seg til!

    SvarSlett
  3. Dette blir fint.
    Du kan glede deg til at det vokser seg til og blomstrer frodig, garantert, om ikke så altfor lenge.
    Å vente på en (eller flere) glede(r) er også en glede, som kjent.

    Fortsatt god sommer!

    SvarSlett
  4. Vannbeholder i ampelen har jeg ikke tenkt på, supersmart :) Tenker ampelen din blir frodig og flott etterhvert.
    Nyt sommerdagene, klem fra Tua.

    SvarSlett
  5. Jeg måtte slå opp i en av hagebøkene mine, siden jeg aldri har gjort dette før - og der sto dette med denne vannbeholderen. Lurte på om jeg skulle gjennomsøke huset til foreldrene mine etter en bleie fra nevøen min. Bleiestoff skal visst også være bra.

    SvarSlett