mandag 28. mai 2012

Ny plass for hagegalskapen: Drømmehagen til Gulltann

Nå har vi flyttet til Drømmehagen til Gulltann. Det har derfor blitt en rotete våronn i år... Nesten alt jeg sådde og prikla Prikling av tomater og edderkoppblomster fraus ei natt jeg glemte dem ute... Jeg har noen edderkoppblomster (Cleome spinosa) og en tomat (Solanum lycopersicum) igjen.
Men det har blitt nye ting jeg kan gjøre siden vi nå har jord rundt huset:

6. mai satte jeg jordskokker (Helianthus tuberosus) i et lite felt.
De sprer seg godt og blir høye så de får stå bakerst mot nord på jordet.


Jeg har hatt poteter (Solanum Tuberosum) til groing. De ble kjøpt helt i slutten av april: Berber (tidligpotet) og Pimpernell. De har ligget inne i et veldig lyst rom og grodd. Det var nok 20 grader i rommet, men det gikk fint.
Groene ble fine.
Tidligpotetene (Berber) ble satt 13. mai.

Samme dag i diverse kasser snekra av materialrester fra bygginga og fylt med kompostjord sådde jeg diverse gamle frø, blant annet reddiker (Raphanus sativus) og Ruccolasalat (Eruca sativa)  og diverse gamle blomsterfrø.

Gulrøtter (Daucus carota) sådde jeg 20. mai  i sandblandet kompostjord og dekket med fiberduk.
Samme dag satte jeg pimpernellpotetene:

Også hadde jeg en ompottingsdag for diverse andre planter - og toppet de overlevende edderkoppblomstene (Cleome spinosa). Går det bra med alle stiklingene, får jeg 8 stykker.
Jeg tok også en masse avleggere av en villvin (Parthenocissu)

4 kommentarer:

  1. Åh så herlige og landlige bilder. Fikk lyst til å lage meg en potet/gulrotåker. Er det for sent og gjøre det nå??
    Ser jo bare så koselig ut :o)
    Ønsker deg en fin dag
    Klem

    SvarSlett
  2. Oi! Fra terrasse til eget jorde! Det blir litt av en overgang, og det er jo tydelig at du har bonde-gen, så dette må være paradis :D Lykke til med alt sammen, håper det fortsatt blir litt om krukkeplanter i bloggen din!

    SvarSlett
  3. Gratulerer med nye hage! Det var virkelig dimensjoner gitt!
    Blir spennende med grønnsaksproduksjon nå skjønner jeg :D

    SvarSlett
  4. Rebekka: Gulrøtter kan en sikkert så fortsatt. Jeg har ikke mye erfaring sjøl med dette her. Følger pakkene og sånn jeg syns huske vi gjorde da jeg var liten... Hvis vi får lang og varm høst, går det vel bra å få poteter også? De skal gjerne gro litt før en setter dem. Jeg vet noen dyrker poteter i potte. Det skal jeg prøve til neste år - for å få potet skikkelig tidlig! Håper jeg :-)
    Bille: Ja, det blir nok fortsatt mye krukkeplanter også her - for jeg er alt for gla i varmekjære planter :-)

    SvarSlett